Teknik
yang Sesuai
Sebenarnya
banyak teknik yang boleh digunakan untuk mengajarkan tatabahasa kepada
murid-murid. Seelok-eloknya guru harus berbincang dengan pelajar itu sendiri
tentang teknik yang disukai oleh mereka. Dengan berdasarkan pengalaman saya
sendiri, murid-murid lebih berminat dengan teknik yang menarik seperti nyayian,
nasyid, lakonan, dialog, kuiz serta forum. Jika ditinjau
daripada respons pelajar, antara teknik yang menarik dan sesuai untuk
pengajaran dan pembelajaran tatabahasa adalah menerusi teknik nyayian. Dengan
perkataan lain, perkara penting yang perlu diberikan perhatian oleh guru
ialah teknik tersebut perlulah menarik perhatian pelajar dan tidak
membosankan mereka. Selain itu, teknik pengajaran juga perlu berpusatkan
pelajar dan guru cuma menjadi fasilitator atau pembimbing mereka. Di samping
itu, pendekatan yang selalu dicadangkan oleh pakar-pakar pengajaran tatabahasa
adalah dengan menggunakan pendekatan deduktif iaitu bermula dengan
generalisasi atau contoh-contoh, kemudian barulah dibincangkan rumus atau
peraturan yang khusus.
Bahan Lain yang Sesuai
Selain lirik lagu, guru-guru juga boleh menggunakan
sajak untuk membincangkan aspek tatabahasa yang terdapat dalam sajak tersebut.
Sebagai contohnya, pelajar-pelajar tingkatan 4 boleh menggunakan sajak Harga
Remaja (Antologi Harga Remaja) untuk membincangkan aspek penggolongan kata,
seperti kata nama dan kata kerja. Oleh itu, selain mengkaji aspek sastera dan
maksud sajak, murid-murid juga boleh menggunakan sajak itu untuk belajar
tatabahasa secara tidak langsung. Walau bagaimanapun, guru-guru perlu merancang
dan mengkaji aspek tatabahasa yang hendak
dibincangkan dalam pengajaran dan pembelajaran itu terlebih
dahulu sebelum pelaksanaannya dilakukan di dalam kelas.
Bahan Komsas
Karya-karya komsas selain sajak, iaitu cerpen,
prosa tradisional, novel, pantun, syair dan gurindam juga boleh digunakan untuk
pegajaran tatabahasa. Hal ini bermakna, semasa pengajaran komponen sastera,
guru-guru juga boleh menyelitkan aspek tatabahasa dalam perbincangan
dengan pelajar. Dengan kata lain,pengajaran tatabahasa tidak diajarkan secara
langsung tetapi secara tidak langsung. Hal ini dapat mengatasi masalah
kebosanan dan kurangnya minat murid untuk mempelajari tatabahasa.
Bahan Cetakan
Bagi pelajar-pelajar tingkatan 6, guru-guru
perlu menggunakan bahan cetakan seperti keratan akhbar, majalah atau risalah
untuk membincangkan aspek tatabahasa. Jadi, secara tidak langsung
pelajar-pelajar mendapat manfaat yang berganda iaitu selain memahami
atau mencari isi penting daripada petikan itu, mereka juga dapat mengesan
kesalahan-kesalahan bahasa yang terdapat di dalamnya. Sekurang-kurangnya
teknik ini tidak membosankan pelajar kerana guru telah menetapkan
fokus tentang perkara yang hendak dibincangkan daripada sesuatu bahan atau
petikan tersebut. Di samping itu, guru juga boleh menyelitkan aspek tatabahasa
ini setiap kali semasa membincangkan karangan, rumusan karangan, dan juga
semasa mengalih bentuk teks. Perkara ini perlu dilakukan kerana setiap latihan
yang dinyatakan itu tadi melibatkan aspek tatabahasa. Sebagai contohnya, semasa
menulis karangan, rumusan karangan dan mengalih bentuk teks, pelajar-pelajar
terpaksa membina ayat-ayat yang melibatkan pelbagai aspek tatabahasa. Selain
itu, perkara ini juga membuktikan bahawa pengetahuan tatabahasa pelajar
dalam Kertas 1 perlu diaplikasikan dalam Kertas 2 STPM.