Kepentingan Penggunaan Tatabahasa Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Konsep penggunaan tatabahasa ialah penggunaan bahasa yang betul semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Penggabungan kata-kata untuk menimbulkan bunyi ayat dengan menggunakan formula atau peraturan tertentu. Tujuan pengajaran dan pembelajaran tatabahasa -Membolehkan kanak-kanak bertutur dengan lancar, terang dan mudah untuk difahami oleh orang lain. -Membolehkan kanak-kanak memahami makna satu perkataan atau ayat dan menganalisa kedudukkannya. -Membolehkan menentukan ayat yang betul atau salah mengikut peraturan bahasa itu. - Berfaedah kepada orang yang dikuasai dengan bahasa ibunda mereka. Ini kerana mereka suka belajar mengikut peraturan tertentu (Mengikut bahasa ibunda mereka). PANDANGAN SARJANA MENGENAI TATABAHASA - Tatabahasa perlu dipelajari untuk menguasai sesuatu bahasa itu dengan baik. -Mempelajari tatabahasa dengan menghafaz peraturan dan undang-undang. - Diperkenalkan sebelum kanak-kanak, agar mahir berbahasa dengan baik. -Mempelajari tatabahasa dan tidak menghafaz peraturan dan undang-undang tetapi berdasarkan contoh yang sesuai. -Kepintaran seseorang itu berbahasa bukanlah bergantung kepada kecekapan peraturan dan undang sesuatu bahasa.

Latihan


Latihan 1:
1. Kim Leng_______pokok bunga itu air basuhan beras.
a.mencurahi.             b.dicurahkan.               c.mencurahkan.            d.dicurahi.
2.Guru yang_______ Bahasa Malaysia di sekolah saya telah bertukar ke Sabah.
a.mengajar          b.mengajarkan             c.ajarkan                d.diajarkan.
3.Ubi itu akan_______oleh kakak saya sebentar lagi.
a.ditanak.            b.dikukus.                    c.direbus              d.dijerang.
4.Pelayan kedai makan itu________dulang dengan sebelah tangan sahaja.
a.mengandas.        b.menjinjing.              c.menatang.            d.membimbit.
5.______ pemandu kenderaan itu telah disaman,_________ dia tetap berdegil dengan meletakkan kenderaannya di kawasan tunda itu.
a.Biarpun,  begitu juga.           b.Mestipun,  kecuari.        c.Walaupun,  namum       d.Sungguhpun,  maka.
6.Dalam kemalangan itu banyak yang cedera_________ terbunuh.________ pemandu lori itu pula hanya cedera ringan.
a.lalu,  Biarpun.          b.dan,    Manakah.          c.apabila,     Sementara       d.maka,      Adapun.
7.Berikan beberapa_________cempedak dan se______ rambutan ini kepadanya.
a.biji,   buah         b.berkas,     butir       c.tangkai,        biji.          d.ulas,    ikat.
8.Sebelum hujan,beberapa_______bintang kelihatan di langit.
a.biji      b.kelompok         c.buah           d.gerombolan.
9.Dia membaling anjing itu dengan se______ kayu api.
a.batang       b.papan         c.berkas        d.laras.
10.________pohon kemboja itu dicantas oleh ayah.
a.Bebatang       b.Bebuli        c.Reranting        d.Kekayu
11.Sarang_______ yang memenuhi ruang rumah itu telah saya bersihkan.
a.lelapi         b.lelabah         c.Kekabu        d.tetupai.
12.Tudung saji digunakan untuk menutup________itu.
a.sampah-sarap       b.semak-samun           c.sayur-mayur        d.lauk-pauk
13._______ yang mengatur perlawanan bola sepak antara pasukan itu telah diberkas polis.
a.Kaki     botol          b.Kaki      judi          c.Kaki     bola       d.Kaki   sapu
14.Budak_______itu dengan mudah dapat menyelesaikan masalah Matematik yang sukar ini.
a.otak   kancil       b.otak     udang       c.otak   cair         d.otak    beku.
15."Janganlah_______pangkat kamu tidaklah setinggi mana"kata pak cik Leman menyindir Ayub.
a.tangkai     jering      b.hancur     hati         c.pedih      hati            d.hidung       tiaggi.
16.Dia benar-benar hampa apabila gagal menyertai pasukan bola sepak sekolahnya.
a.tewas         b.prihatin            c.kecewa         d.menangis.
17.Murid-murid kelas itu________ menyiapkan kerja masing-masing.
a.meminta                 b.diminta                 c.permintaan                  d.mintalah
18.Kehidupannya tidak terurus sejak ibu bapanya meninggal dunia.
a.terpelihara,terkorban      b.terkawal,tenat         c.terjaga,menemui ajal.     d.terbelai,mati.
19.Tan tidak berselera hendak  makan di gerai yang kotor itu.
a.lalu       b.biasa        c.ingin          d.berasa.
20.Dia mengirimkan se__________poskad kepada sahabat karibnya.
a.pucuk     b.laras             c.helai          d.keping.                                             



Latihan 2

1.Saya akan______menyiapkan tugasan itu.
a.mencuba          b.mencubai           c.mencubakan         d.percubaan
2.Rahim________beberapa helai kertas nipis untuk membuat lelayang itu.
a.gunakan         b.menggunai             c.menggunakan         d.penggunaan
3.Warita itu______anak puan Esah yang berusia setahun itu.
a.mengendong         b.menjinjing           c.mengandar           d.membimbit
4.Ibu_____daging yang baru dibelinya halus-halus.
a.menetak         b.mengincir        c.mencantas          d.mencencang
5.Ayub menulis se______surat dan se_______kartu pos untuk rakannya.
a.lembar,buat        b.keping,naskhah             c.pucuk,keping            d.helai,helai
6.Selepas makan se______ikan,kucing itu mencuri se______daging.
a.kerat, hiris          b.ekos, potong           c.cebis, buku          d.cubit, ruas.
7.Di atas meja itu terdapat se______rokok dan se_________pemetik api.
a.batang,kotak          b.buat, bungkus        c.kotak, butir         d.bungkus, buat
8._______jadinya perdebatan itu lantaran masing-masing tidak dapat mengawal perasaan.
a.Debak-debuk          b.Liang-liku           c.Hina-dina           d.Haru-biru
9.Jantungku______kerana terkejut.
a.berpontang-panting        b.berkusut-masai         c.berdegap-degup        d.berkumat-kamit.
10._______pengetahuan saya, Mariam sudah berniaga sendiri.
a.Dari          b.Sejenak               c.Sepanjang              d.Di


                           


没有评论:

发表评论